So,This is how it feel......

18 June 2009.....
Assalammualaikum and good evening....

Photobucket

13 June 2009, atuk kesayanganku, Hj. Muhammad bin Hashim telah kembali ke rahmatullah di Makkah. Ianya memang mengejutkan sebab masa tu aku tak expect pun semua ni, lebih-lebih ketika kitorang sedang mengerjakan umrah. Atuk memang dah lemah dah masa pergi ke sana. Sebelum dia meninggal tu, dia kena tahan dalam wad dan seterusnya dimasukkan ke dalam ICU. That's the last time I saw him. Lepas dia dihantar ke hospital, keluarga aku memang tak dapat jumpa dia lagi even my grandmother. Only my father can get through. So, dalam pukul 12 pagi waktu sana, ayah aku ketuk pintu bilik and tell me that atuk is gone. Masa tu aku masih mamai but still can heard it really clear. He say, go to his room, company my grandmother but don't tell her first about it. My father get ready to go to hospital and actually my grandma did'nt sleep at all that night. She ask my dad, 'Abik nak pergi mana?'. My dad say, 'Abik nak pergi hospital jap, uruskan sesuatu'. Masa tu Allah jer lah tahu macamana payahnya aku menahan air mata aku supaya Wan tak nampak. Lepas tu ayah pergi, aku selubung dalam selimut dan menangis puas-puas. Katil Wan kat depan katil yang aku baring. Aku rasa Wan tak dengarlah kot masa tu. Hampir 45 minit lepas tu, pintu bilik diketuk, ayah aku, ibu aku, achik,a,ah dan Ustaz Shaari(in charge person untuk umrah ni) masuk ke dalam bilik untuk sampaikan berita sedih tu. Aku masa tu dah tak boleh control. Aku berdiri kat hujung katil atuk dan terus menangis. Semua yang lain pun sama. Aku memang betul-betul rasa kehilangan. Atuk is the best man ever in my life. Since that day until now, air mata ni masih lagi senang untuk bergenang terutamanya masa aku solat dan baca Al-Quran. Aku ingat lagi beberapa jam before atuk meninggal, kitorang semua buat tawaf sunat, doa banyak-banyak semoga atuk sembuh. Jika hendak diikutkan, ayah mungkin terpaksa tinggal kat Makkah untuk temankan atuk sampailah atuk sembuh. Ayah cakap, kalau atuk tak sembuh lagi, dia suruh kitorang pulang Malaysia dulu sementara dia temankan atuk. Tetapi itulah, atuk tak mahu menyusahkan kami, jadi dia pulang terlebih dahulu untuk selama-lamanya. Kami pergi berlapan dan pulang bertujuh. Masa flight yang terakhir, aku duduk sorang dan kerusi sebelah aku kosong. I mean, that seat is actually for atuk. Aku harap roh dia ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Al-Fatihah untuk beliau....

Sepanjang aku berada di Madinah, di Makkah, banyak pengalaman yang aku timba. Cara hidup diorang memang berlainan sangat dengan cara hidup Malaysia. Kalau terasa nak baca perjalanan hidup aku kat sana, teruslah membaca...

From KLIA we went to Abu Dhabi airport to transit there. Then, we went to Jeddah. I don't have any strength to talk more detail about it now. So, I just make it short. It is my first time to go somewhere out of Malaysia but not my first time went with a plane. Well, my last time maybe I'm around 10 or 11 years old. The destination...Langkawi...heheheh.. Well, I had a nice experience especially how to deal with Arabian. In Abu Dhabi and Jeddah airport, they treat Malaysian more nicely than the others. Maybe because we are easy to deal with...maybe. But between our arrival place and the departure place for the transit is really far away. Almost, everything is fine when it's comes to flight. Atuk is also Oklah masa tu.

Photobucket
Dalam bas untuk ke KLIA

Photobucket
My ticket....

When we arrived at Jeddah, we went to Madinah first. Actually from Jeddah to Makkah only take one hour something but because we went to Madinah, we have to deal with five hour journey to Madinah.

Photobucket
in coaster to go to Madinah

Photobucket
Kat Jeddah....

Photobucket
Ni dah sampai Madinah...kat dalam bilik hotel....

Photobucket
Belakang tu adalah Masjid Nabawi....masa ni dalam ziarah ke Makam Rasulullah.

The interesting fact about Masjid Nabawi is...before we enter the mosque especially the ladies, kitorang akan diperiksa oleh polis masjid. Maybe to check either we bring camera or camera phone. Ada satu time tu, aku terbawa kamera kat dalam beg kecik aku. Kalau buka beg aku memang bleh nampak teruslah kamera tu. So, polis perempuan yang berselubung kat masjid tu pun check beg aku. Masa tu aku buat muka tak bersalah tapi dalam hati takut juga kalau polis tu halau aku keluar. But then, polis tu tak cakap apa-apa dan terus bagi aku masuk. Ibu aku dah tanya dah, 'eh, tak kena rampas ker?'. Aku hanya jungkit bahu jerlah. Mungkin muka aku baik kot, muka orang tak bersalah, hehehhehe! But really, diorang memang layan orang Malaysia, Brunei, Singapore baik punya. Tapi start dari tu aku dah check lah beg aku supaya aku tak bawa apa-apa. Tak naklah amik kesempatan pulak. Budak baik kan...

Photobucket
Bergambar dengan ayah aku kat depan Masjid Nabawi....

Photobucket
Lorong ni menuju ke Masjid Nabawi. So banyaklah kedai-kedai kat sini.....

Lagi satu bestnyer kat sini, peniaga-peniaga kat sini reti cakap dan faham bahasa melayu. Kiranya kalau orang Melayu tercampak kat sini, jangan risau pasal masalah komunikasi terutamanya masa nak bershopping. Tiba-tiba kat sini aku dah pandai dah buat tawar menawar. Seriously, kau tawarlah berapa riyal kau nak, diorang akan kata ok, halal! Senang beb tapi ada jugalah kedai yang kurang fasih, tu memang dah sure orang melayu tak nak gi kedai tu. Kan sifat orang Malaysia suka membeli belah, betul tak? Sebab tu lah bahasa Melayu dah jadi macam bahasa kedua diorang.

Photobucket
yang ni kat hadapan hotel kat Madinah before gi jalan-jalan...

Photobucket
Masjid Qubah....

Photobucket
Gambar kejap kat sini. Sini pun ada jual macam-macam. Sebijik macam pasar malam...

Photobucket
kat Jabal Uhud....sini pun ada jual macam-macam...

Photobucket
kat pasar kurma


Then, after 4 days kat Madinah, akhirnya kitorang bergerak ke Makkah. Kitorang amik Miqat kat Bin Ali dan terus ke Makkah. Masa tu dah dalam Ihram lah. Kena jaga pantang larang kalau tak, kena dam...

Photobucket
Before bertolak ke Mekah...

Photobucket
Siapa sangka, ni gambar terakhir yang aku bergambar sama dengan atuk....

Photobucket
Dalam coaster untuk ke Mekah

Photobucket
Photobucket

Photobucket
masjidil haram...

Photobucket
Kaabah

Photobucket
ni amik gambar dari tingkat atas Masjidil Haram...

Photobucket
Kaabah yang agung...

Photobucket
Di Jabal Tsur....iye kot! Aku dah lupa...

Photobucket
Hah!! Ni ayam arab! nampak jer ayam ni, aku ngan adik-adik aku terus jerit "Ayam Goreng!"

Photobucket
Bergambar ngan unta kat Jabal Rahmah

Photobucket
Siap main motor lagi...

Photobucket
Masjid Qisas...Hah, nak tahu apa sejarahnya masjid ni? Masjid ni lah tempat pancung orang yang membunuh. Kiranya hukuman hudud lah. Ustaz Mustapha cakap, bila si pembunuh didapati bersalah membunuh, keluarga si mangsa boleh menetapkan hukuman kepada si pembunuh, sama ada pancung atau pembunuh perlu bayar ganti rugi dengan 100 ekor unta. 100 ekor unta mahal woo!! Boleh jadi billionaire. So, kalau pembunuh kena pancung, hukuman akan dijalankan kat luar Masjid Qisas ni. Tempat tu macam pondok dan sangat terbuka. So, orang ramai memang boleh tengoklah.

Photobucket
Laut Merah....

Photobucket
Yang ni plak dalam plane masa pulang ke Abu Dhabi semula dan kemudiannya transit untuk ke KLIA.


Aku stop sini jer lah dulu. Bila ada masa, aku edit lah yer...Wassalam...Photobucket









Comments

  1. weh.....ak tau ko kuat....take this as dugaan from ALLAH...
    syok btul la tgk gambo ko....
    nnt kte da grad n da keja kte gi umrah sesama tau...=)

    ReplyDelete
  2. dk... hukuman hudud laa... bkn uhud... hehehe....

    ReplyDelete
  3. Huhu...pergi tak ajak!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Omodetto Jin!!

Amused with the title....

Another bubbling from me.....